Соціологічне опитування «Дистанційне навчання: місце бібліотеки»


Результати
соціологічного опитування
«Дистанційне навчання: місце бібліотеки»,
КЗ «Обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка»
Черкаської обласної ради

Мета опитування:  визначення ставлення учнівської і студентської молоді до дистанційної форми навчання та місця бібліотеки у цьому процесі. 
Об’єкт опитування: учнівська і студентська молодь та молоді користувачі віком 14-35 років КЗ «Обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка» Черкаської обласної ради.
Бази опитувань: відділи обслуговування бібліотеки – відділи абонемента, відділи читальних залів, відділ мистецтв, сектор краєзнавства, навчальні заклади різних рівнів акредитації міста Черкаси.
Термін опитування: вересень-грудень 2023 року.

Опитування здійснювалося на основі методики, розробленої КЗ «Обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка» Черкаської обласної ради.
Кількість респондентів – 200

          Респонденти відповіли на запитання таким чином:

1. Якій формі навчання Ви особисто надаєте перевагу?
  офлайновій  – 69
  онлайновій  – 45
  змішаній  – 86

2. Чи виникала у Вас потреба під час навчання у дистанційному режимі з пошуку додаткової інформації в публічних бібліотеках? 
  так  – 79
  ні – 121

3. Зазначте послуги, які Ви отримували у публічних бібліотеках під час навчання у дистанційному режимі ?
  обслуговування літературою – 153
  відвідування масового заходу – 48
  інше: 2
- Здійснював пошук інформації в Інтернет-центрі – 1
- Слухав аудіокниги за навчальною програмою у Інтернет-центрі –1

4. З якою метою Ви користувалися літературою у публічних бібліотеках?
  для навчання – 99   
  для самоосвіти – 62
  для проведення дозвілля – 47

5. На яку літературу у Вас були запити?
  галузеву – 47
  художню – 120
  періодичні видання – 14
  інше: 1 
- навчальну

6. Зазначте, будь ласка, Ваші вподобання щодо читання:
  твори сучасних українських письменників – 62
  українська та зарубіжна класика – 61
  історія – 63
  психологія – 69
  іноземні мови – 50
  інформаційні технології – 34
  фінансова грамотність – 49
  спорт – 58
  поглиблення знань з української мови – 24
  особистісний розвиток – 94
  інше:
- фентезі, наукова фантастика – 7
- детективи – 3
- трилери – 1
- твори сучасних зарубіжних авторів – 2
- книги китайських і корейських авторів – 1
- новинки художньої літератури – 1
- навчальна література – 2

7. Як часто Ви відвідували публічні бібліотеки під час навчання у дистанційному режимі?
  один раз на місяць – 58
  двічі на місяць – 11
  частіше – 9
  не відвідував/ла – 122

8. Як часто Ви відвідували обласну бібліотеку для юнацтва імені Василя Симоненка?
  один раз на місяць – 49
  двічі на місяць – 4
  частіше – 6
  не відвідував/ла – 141

9. Чи проводили для Вас працівники обласної бібліотеки для юнацтва імені Василя Симоненка офлайн уроки/заняття у вашому навчальному закладі?
  так – 125
  ні – 75

10. Якщо так, то чи цікавими і корисними вони були для вас?
  так – 116
  ні – 9

11. Чи долучались Ви до онлайн уроків/занять, організованих обласною бібліотекою для юнацтва ім. В. Симоненка? 
  так – 157
  ні – 43

12. Якщо так, вкажіть тематику цих уроків:
- Мистецька онлайн година «Мистецтво перемагає темряву: живопис проти війни» – 24
- Літературно-мистецька онлайн година «На скрижалях пам’яті: митці, яких забрала російсько-українська війна» – 19
- Мистецька онлайн година «Стінопис української боротьби: мурали та графіті на підтримку України» – 21
- Літературна онлайн мандрівка «Від століття до століття: літературна Черкащина» – 22
- Літературно-мистецька онлайн  година «Я воскрес, щоб із вами жити...Василь Симоненко» – 18
- Літературна онлайн година «На крилах Симоненкового слова» – 16
- Літературна онлайн година «Незгасна зоря поезії Василя Симоненка» – 22
- Онлайн година патріотизму «На варті наших душ Небесна Сотня» – 24
- Онлайн слайд-огляд «Пам'ятники Тарасу Григоровичу Шевченку в Україні та у світі» – 14
- Літературно-мистецька онлайн мандрівка «Шляхами великої долі: подорож містами України, де перебував Т. Шевченко» – 12
- Мистецька онлайн  година «Найвищий іспит на талант і патріотизм: митці лауреати Шевченківської премії» – 22
- Культурологічний онлайн дайджест «Україна – Європа: рух назустріч» – 11
- Інформаційно-мистецька онлайн година рідної мови «Наше слово – слово вічного народу» – 18
- Онлайн година рідної мови «Як парость виноградної лози, плекаймо мову» – 28
- Заходи з кібербезпеки  –  2
- Знайомство з новими книгами  – 1

13. Чи переглядаєте Ви веб-сайт, канал «ЮТУБ», або сторінки «Фейсбук» та «Інстаграм» обласної бібліотеки для юнацтва ім. В. Симоненка у соціальних мережах?
  так – 50
  ні – 150
14. Якщо так, то яка інформація Вас цікавить?
  електронний каталог – 22
  книжкові новини – 25
  бібліотечні події – 21
  інше:

15. Ваша стать:
  чол. – 101
  жін. – 99
16. Ваш вік:
  14-18 – 187
  19-25 – 7
  26-35 – 6

17. Рід діяльності:
  учень/ця – 162
  студент/ка – 35
  працюючий/ча – 3

Висновки:
У вересні-грудні 2023 року КЗ «Обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка» Черкаської обласної ради організовано і проведено соціологічне опитування «Дистанційне навчання: місце бібліотеки». 
Метою опитування було визначення ставлення учнівської і студентської молоді до дистанційної форми навчання та місця бібліотеки у цьому процесі й, зокрема місця публічної бібліотеки.
Опитування здійснювалося на основі методики, розробленої КЗ «Обласна бібліотека для юнацтва ім. В. Симоненка» Черкаської обласної ради.
В опитуванні взяли участь 200 респондентів. Це учнівська і студентська молодь навчальних закладів різних рівнів акредитації міста Черкаси та молоді користувачі бібліотеки віком 14-35 років, які відвідують відділи: абонемента, читальних залів, мистецтв, сектор краєзнавства.
Серед них: чоловіків – 101, жінок – 99. За віком: 14-18 рр. – 187, 19-25 рр. – 7, 26-35рр. – 6. За родом діяльності: учнів – 162, студентів – 35, працюючих – 3.
У своїх відповідях даного опитування переважна кількість респондентів зазначили, що особисто надають перевагу змішаній формі навчання 86 респ. На другому місці офлайнова  форма навчання – 69 респ.
Онлайнову  форму навчання  вподобали 45 респ.
Під час навчання у дистанційному режимі в 79 респ. виникала потреба з пошуку додаткової інформації в публічних бібліотеках, у 121 респ. такої потреби не було. 
Серед послуг, отриманих у публічних бібліотеках під час навчання у 
дистанційному режимі, 153 опитаних вказали обслуговування літературою, 
48 – відвідування масового заходу. 1 здійснював пошук інформації в 
Інтернет-центрі, ще 1 слухав аудіокниги за навчальною програмою у Інтернет-центрі.
  У публічних бібліотеках користувалися літературою для навчання 
99 респ., для самоосвіти – 62 респ., для проведення дозвілля – 47 респ.
47 запитів було на галузеву літературу, 120 – на художню, 14 – на 
періодичні видання. 1 опитаний вказав навчальну літературу.
Серед вподобань щодо читання респонденти визначили: особистісний розвиток – 94 респ., психологія – 69 респ., історія – 63 респ., твори сучасних українських письменників – 62 респ., українська та зарубіжна класика – 61 респ., спорт – 58 респ.; іноземні мови – 50 респ., фінансова грамотність – 49 респ., інформаційні технології – 34 респ., поглиблення знань з української мови – 24 респ. Також 7 респ. зазначили фентезі і наукову фантастику, 3
– детективи, по 2 респ. – твори сучасних зарубіжних авторів та навчальну літературу, по 1 – трилери, книги китайських і корейських авторів, новинки художньої літератури. 
Під час навчання у дистанційному режимі 58 опитаних відвідували 
публічні бібліотеки один раз на місяць, 11 респ. – двічі на місяць,  частіше двох разів – 9 респ., не відвідували взагалі – 122 респ.
Обласну бібліотеку для юнацтва імені Василя Симоненка 49 
респ. відвідували один раз на місяць, 4 респ. – двічі на місяць, частіше двох разів – 6 респ. 141 респ. бібліотеку не відвідували.
125 опитаних зазначили, що працівники обласної бібліотеки для 
юнацтва імені Василя Симоненка проводили для них офлайн уроки/заняття у їхньому навчальному закладі, 75 респ. дали негативну відповідь.
При цьому 116 опитаних відзначили, що проведені уроки/заняття у офлайн режимі були для них цікавими і корисними, негативну відповідь дали 9 респ.
До онлайн уроків/занять, організованих обласною бібліотекою для 
юнацтва ім. В. Симоненка,  долучались 157 респ.,  43 – ні.
Опитані вказали тематику проведених онлайн заходів. Серед них:
- Мистецька онлайн година «Мистецтво перемагає темряву: живопис проти війни» – 24
- Літературно-мистецька онлайн година «На скрижалях пам’яті: митці, яких забрала російсько-українська війна» – 19
- Мистецька онлайн година «Стінопис української боротьби: мурали та графіті на підтримку України» – 21
- Літературна онлайн мандрівка «Від століття до століття: літературна Черкащина» – 22
- Літературно-мистецька онлайн  година «Я воскрес, щоб із вами жити...Василь Симоненко» – 18
- Літературна онлайн година «На крилах Симоненкового слова» – 16
- Літературна онлайн година «Незгасна зоря поезії Василя Симоненка» – 22
- Онлайн година патріотизму «На варті наших душ Небесна Сотня» – 24
- Онлайн слайд-огляд «Пам'ятники Тарасу Григоровичу Шевченку в Україні та у світі» – 14
- Літературно-мистецька онлайн мандрівка «Шляхами великої долі: подорож містами України, де перебував Т. Шевченко» – 12
- Мистецька онлайн  година «Найвищий іспит на талант і патріотизм: митці лауреати Шевченківської премії» – 22
- Культурологічний онлайн дайджест «Україна – Європа: рух назустріч» – 11
- Інформаційно-мистецька онлайн година рідної мови «Наше слово – слово вічного народу» – 18
- Онлайн година рідної мови «Як парость виноградної лози, плекаймо мову» – 28
2 респ. зазначили також заходи з кібербезпеки, ще по 1 – знайомство з 
новими книгами, онлайн-спілкування «Четвергове надвечір’я з Ірен 
Роздобудько», онлайн діалог з черкаським письменником Іваном Дубініним «Чудити я почав рано…», онлайн-презентація антології воєнної лірики «Весна озброєна». 
50 опитаних переглядають у соціальних мережах веб-сайт, канал 
«ЮТУБ» або сторінки «Фейсбук» та «Інстаграм» обласної бібліотеки для юнацтва ім. В. Симоненка, 150 – не є користувачами веб-ресурсів бібліотеки. 
Частина опитаних зазначила, що долучилася до перегляду веб-ресурсів 
бібліотеки після заходів, проведених її працівниками. Найбільше їх цікавили книжкові новини – 25 респ., 22 респ. переглядають електронний каталог, 21 респ. відслідковує бібліотечні події. 

Результати даного опитування будуть враховані в подальшому при організації інформаційного обслуговування молодих користувачів бібліотеки. 
Зокрема, планується продовження роботи з якісного обслуговування юнацтва і молоді літературою та проведення для них культурно-просвітницьких заходів як у офлайн, так і в онлайн форматах. Постільки онлайн заходи є затребуваними, цікавими й корисними для юнацької аудиторії, а під час навчання у дистанційному режимі у них виникає потреба з пошуку додаткової інформації в публічних бібліотеках.
При комплектуванні бібліотеки робитиметься акцент на поповнення фонду документів навчальною літературою, виданнями для всебічного розвитку і самоосвіти та для проведення корисного і змістовного дозвілля молодих людей.
У пріоритеті видання з особистісного розвитку, психології, історії, спорту,  вивчення іноземних мов, поглиблення знань з української мови і фінансової грамотності, опанування інформаційних технологій, українська і зарубіжна класика та твори сучасних українських і зарубіжних письменників,  фентезі і наукова фантастика, детективи, трилери, романтичні книги.
Під час відвідування працівниками бібліотеки навчальних закладів різних рівнів акредитації активніше здійснюватиметься реклама бібліотеки, її послуг, фонду документів та веб-ресурсів.






78888 ...